top of page
  • internettsider

Nye annonser

Mange fag, èn annonse

Før hadde dere bare èn annonse, som dekket alle søkeord. Hvis to potensielle kunder søkte etter "privatundervisning i norsk" og "mattehjelp", fikk begge opp samme annonse, selv om de ønsket hjelp med to helt ulike fag. Ikke nok med det, så ble de heller ikke sendt til det emnet på nettsiden som omhandlet faget de ønsket hjelp til. Alle ble sendt til forsiden til HoM, hvor de selv måtte finne frem til tjenesten de ønsket. Det er ikke en optimal måte å selge et produkt eller en tjeneste på.


Hvis jeg er syk og søker hjelp, går jeg til en lege. Han skriver ut en medisin som kan gjøre med bedre. Når jeg kommer til apoteket og leverer resepten i kassen, forventer jeg å få den medisinen jeg trenger. Hvis de bare peker på hele butikken og sier "Det er bare å finne det selv", blir jeg relativt skuffet.

Det samme gjelder på nett. Når jeg søker hjelp hos Google ved å skrive "Privatundervisning i norsk", så hjelper de meg ved å vise meg selskaper som kan gjøre meg bedre i norsk. Når jeg da allerede har fullført tre steg: Skrevet Google.com, skrevet "Privatundervisning i norsk" og deretter klikket på forslaget som kom opp, så forventer jeg at jobben min er gjort og at jeg blir vist til korrekt side - ikke at jeg igjen må begynne å finne faget jeg ønsket hjelp til inne på en nettside.


Vi har derfor nå begynt å opprette annonser som har en spesialisert tekst relatert til det kunder søker etter, og deretter fører dem til det innholdet de ønsker å se.


Det er mange som bruker søkeordene "Mattehjelp på nett". Her er tallene for de siste 30 dagene:

Det var 221 klikk på den gamle annonsen de siste 30 dagene.

Men når de søker opp "Mattehjelp på nett", får opp denne annonsen:

Ser du ordene "Mattehjelp på nett" i denne annonsen, eller ordet matte? Nei.

Vi har derfor opprettet en annonse som med en gang sier til kunden: "Hei, her er vi, og vi har akkurat det du søker etter. Vi kan løse problemet ditt". Det har vi gjort på denne måten:

Vi bruker kunden egne ord først i annonsen, og i teksten under skaper vi indirekte tillit og trygghet ved at vi forteller han eller hun akkurat det han føler om matematikk.

Fungerer det? Ja. Dette gir en markant høyere CTR (click through rate).

Hvis 100 stykker ser annonsen din og kun 5 klikker på den får du en CTR på 5%.

Den nye annonsen kalt "Mattehjelp" har nå nesten 7 prosentpoeng høyere CTR enn den forrige annonsen "Hjelp med matte", med en CTR på utrolige 12,22%

 

Gi svaret i annonsen og spar penger Alle våre nye annonser har usedvanlig høy CTR:

Annonsene ble opprettet på onsdag, og har derfor ikke så mange klikk å vise til. Men hvorfor gar "Privatlærer pris" en CTR på 5,41%? Det er fordi vi nevner prisen i selve annonsen, og på den måten skremmer bort potensielle kunder som synes timeprisen er for høy:

Hva er formålet med dette - å skremme bort potensielle kunder?

Poenget er at de aldri var potensielle kunder. Hvis 440 kroner i timen er for mye for en person, er det tilfellet enten du skriver prisen i annonsen, eller lar søkeren se prisen på nettsiden. Så hvorfor skal du betale Google Ads for å få besøk av en person som aldri ville blitt kunde? Ikke bare taper du penger, men med en gang den personen ser timeprisen, vil han klikke ned nettsiden. Det er ikke bra, ettersom jo kortere hver person er innom den aktuelle nettsiden, jo dårlige kvalitetspoeng får den hos Google. Ved å ikke skrive prisen i teksten, betaler du med andre ord penger til Google for at de skal gi deg dårlig rangering i søkemotoren sin, og det er noe vi naturligvis ikke vil.

bottom of page