• internettsider

Sosiale medier: Har Instagram tatt igjen Facebook? Og hvor bør du reklamere?


Hvilken platform burde du bruke dersom du vil reklamere på sosiale medier? Hvor burde du sette pengene dine dersom du ønsker å bruke reklamebudsjettet ditt på sosiale medier? Vel, det er avhengig av hva du selger og hvilken aldersgruppe du ønsker å nå ut til. Selger du f.eks turer, eventer eller opplevelser? Da er video den perfekte måten å videreformidle de følelsene du ønsker at kunden skal sitte igjen med, etter at de har vært hos deg. Og dermed er YouTube det beste valget for deg og din bedrift. YouTube er også perfekt dersom du selger produkter hvor fargen på produktet er avgjørende for valget til kunden. Gode eksempler på slike produkter kan være maling, parkett og fliser. Når det kommer til slike produkter sitter potensielle kunder ofte igjen med et ønske om mer visuell informasjon, selv etter å ha sett bilder. Det er fordi stillbilder ofte blir redigert, og dermed ikke gir det korrekte bildet av produktet. Stillbilder skaper heller ingen følelser hos kunden, i motsetning til video.

Selger du produkter hvor passform er essensielt - f.eks klær - er YouTube en ypperlig måte å vise hvordan plagget oppfører når en modell beveger seg nedover en catwalk. Enten du tar i mot ordre over nettbutikk, mail eller telefon, er YouTube en fantastisk måte å sørge for at kunden tør å bestille fra deg, fordi han eller hun er 100% sikker på hvordan produktet ser ut. De trenger rett og slett ikke se produktet live, ettersom de allerede har sett det i HD på PCen hjemme i sofakroken. Det gjør at du slipper å ha én og én kunde innom butikken, som binder personell, men likevel kan føre til null kroner i kassa.

Hvilken platform er for øyeblikket størst i verden? Vel, ingenting har forandret seg der. Facebook troner fortsatt på topp med nesten to og en halv millard aktive brukere:

Men, selv om Facebook ligger på topp i verden for øyeblikket, betyr ikke det at de ikke har hatt en nedgang i antall brukere. Og det har egentlig ikke noe å si for oss i lille Norge hva som er mest populært i f.eks India eller Kina, ettersom vi ønsker å nå ut til nordmenn. Og nordmenn elsker blant annet Instagram og YouTube :) Men dette gjelder ikke bare i Norge. For la oss ikke glemme at Instagram gjorde så bra at Facebook så seg nødt til å kjøpe opp hele selskapet. Hvilken aldergruppe dominerer platformen? Dersom du selger et produkt som er rettet mot f.eks eldre mennesker, er det viktig å kjenne til hvilken aldersgruppe som dominerer på hver av de enkelte platformene.

Selger du collagen- eller potens-piller, er f.eks ikke Instagram stedet for din bedrift.

Når bør du legge ut et innlegg og promotere det? La oss si at du bestemmer deg for å bruke budsjettet ditt på Instagram. Har det noe å si når på dagen du legger ut et innlegg? Ja, faktisk. Det har det! Her ser du en oversikt over når engasjementet er størst:

Det optimale tidspunktet å legge ut et innlegg på, er mellom 10:00 og 14:00. Kanskje ikke det du hadde gjettet, med tanke på alle som er på jobb rundt det tidspunktet? Men så er det slik at vi alle trenger en pause fra maset på jobb - både før og etter lunsj :) Informasjon er makt Når det kommer til andres penger, nytter det ikke å drive en gjettelek - spesielt ikke når informasjonen man trenger for en optimal reklamekampanje allerede er tilgjengelig på nett.


Så igjen: Hva selger du? Hvilken aldersgruppe selger du til? Selger du rimelige eller dyre produkter eller tjenester? Har du noe som kan selges til hele landet, eller må du segmentere befolkningen? Det er mye å tenke på, dersom man ønsker å se resultater. Har du allerede en solid omsetning, så kan vi hjelpe deg med å ta det neste steget videre.

KONTAKTSKJEMA
arrow&v
arrow&v
Facebook logo
LinkedIn logo